fredag 11. september 2015

Maisplukking og den beste middagen i livet

Jeg er veldig rar. Bare å si det som det er. Jeg liker nemlig ikke mais på boks, men jeg ELSKER masikolber! Kokt eller grillet og med masse kryddersmør er maiskolber det perfekte tilbehøret.


Hvert år ser jeg skilt rundt omkring i byen om maisplukking på Hoppestad gård. Hvert år tenker jeg at det må vi gjøre, ferske maiskolber MÅ vi ha! Men hvert år går det i glemmeboken. Helt til i år! I strålende sol og deilig temperatur tok jeg med mann, storebror og lillebror og dro til Hoppestad gård for å - endelig - få plukket oss mais!


Femåringen skjønte ikke helt hva vi skulle og var litt skeptisk. Plukke mais liksom? Går det an? Men vi kom frem, parkerte, snakket med en søt jente i en liten bod med vekt og pengeskrin og fikk utdelt to poser. Og allerede da var han giret og klar!


Så var det bare å tusle innover i maisåkrene. Tett i tett med maisplanter så langt øyet kunne se. Der fant vi en annen jente som viste oss en rad vi kunne plukke i.



Da var det bare å sette i gang! Kjenne på maisen for å finne akkurat den riktige kolben. Brun, tørr dusk og litt avrundet på toppen er tegn på at maisen er moden.


Vi ble etterhvert skikkelig gode på å skrelle maiskolbene. De skulle nemlig veies uten blader.


Fornøyd gutt med dagens fangst. Han hadde mest lyst til å spise alle der og da, men klarte å holde seg til middag. 20 maiskolber for en hundrelapp, kan ikke klage på det!


Det ble enkel, men god middag i dag. Kyllingfilet, ris, saus og kokt maiskolbe (10 minutter i lettsaltet vann) med kryddersmør. "Den beste middagen i livet" i følge femåringen. Middagen var nok ikke den beste i livet, men det var definitivt maisen! Saftig, søt og helt perfekt!

Maiskolber har kort holdbarhet og bør tilberedes og spises så kjapt som mulig etter plukking. Men mais er supert å fryse akkurat som de er og kan helt fint kokes fra fryst tilstand (15 minutter i lettsaltet vann).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar